Fontána (The Fountain)

září 11, 2017 Unknown 4 Comments

   V tomto článku bych vám ráda představila jeden z nejhlubších a zároveň nejdojemnějších filmů, které jsem měla možnost doposud zhlédnout. Je to film od Darrena Aronofskyho, o kterém jste možná spíše slyšeli ve spojitosti s jeho dalšími filmy Rekviem za sen (2000) nebo Černou labutí (2010). Troufám si říci, že tímto filmem se však Darren představil ve zcela novém světle, neboť ve filmu Fontána (2006) pracuje s tématy, jako je otázka věčného života a reinkarnace; a servíruje nám intimní příběh věčných milenců a zároveň úžasný vizuální zážitek.

(zdroj obrázku: moviemezzanine.com)

Děj filmu


   Příběh se odehrává ve třech paralelách - začíná v 16. století, kdy ve Španělsku panují nepokoje, inkvizice a soudobá královna Isabela (Rachel Weisz) je obviněna z kacířství. Vysílá svého konkvistadora Tomase (Hugh Jackman) do ruin mayské civilizace, aby našel strom života, jehož míza údajně zajišťuje nesmrtelnost tomu, kdo se jí napije - fontánu věčného života.
   Ve druhé paralele nahlížíme do současnosti, ve které se vědec Tomas snaží najít lék na rakovinu, který by zachránil jeho milovanou ženu Isabelu. Většinu času proto tráví v laboratoři, i když ho Izzi, jak jí sám říká, neustále vyzývá, aby trávil více času s ní; sama je smířena s vlastní smrtí a vlastně jediný, kdo neustále bojuje, je pouze sám Tommy. Izzi mezitím svůj zbývající čas věnuje své knize, ve které vypráví příběh španělské královny Isabely a dobyvatele Tomase, a požádá svého manžela Tommyho, aby dopsal poslední kapitolu sám. Ten úkol však odmítá, protože neví, jak příběh dokončit.
   A konečně se ve třetí paralele (odehrávající se ve 26. století) setkáváme s Tomasem, vesmírným průzkumníkem, který ve své "bublině" putuje vesmírem k vyhasínající hvězdě, zatímco se stará o chřadnoucí strom. Až k oné hvězdě doputuje, jeho strom znovu rozkvete, avšak zda-li se tam s ním stihne dopravit včas, neví ani on sám. Mezitím se mu zjevuje i vidina Isabely, která k němu promlouvá.

(zdroj obrázku: imdb.com)

Můj komentář


Spoiler! 
   Tento film se dá vyložit více způsoby - jedním z nich je ten, že dějová linka ze Španělska a dějová linka poutníka Tomase jsou smyšlené současnou Isabelou a svou knihou se snaží akorát o to, aby se její manžel Tommy snáz smířil s její smrtí. Nebo také je tu jiná interpretace, ke které jsem přikloněna i já: Isabela a Tomas se potkávají napříč tisíciletími a Isabela se ho snaží naučit, že smrt je přirozená součást života, avšak neznamená absolutní konec existence. Paradoxem je, že Isabela je vždy ta, jejíž život je ohrožen, avšak ona sama je se svou smrtí smířena. Namísto toho pozorujeme bolestný boj Tomase, který nedokáže přijmout myšlenku Isabelina odchodu. Snaží se do poslední chvíle o její záchranu, ačkoliv ona ví, že si jsou oba na věčnost souzeni, což nezmění ani její smrt. Tomas onu věčnost sám poznává coby poutník vesmírem ve 26. století - nahlíží do tajemství života, lásky a smrti a konečně chápe, co se mu Isabela celou dobu snažila sdělit. 

   Na tento snímek jsou velmi kontroverzní názory. Skupina lidí ho odmítá kvůli spletitému příběhu, myšlence, nebo faktu, že byl natočen za poloviční finance, než se na začátku očekávalo. Můj názor je ten, že ačkoliv tomu tak je, stále můžeme ve filmu vidět vydařené vizuální efekty, navíc miluji i myšlenku filmu. Mně se zkrátka do chuti trefil, možná proto jsem ho viděla už třikrát a myslím, že si ho v budoucnu ještě ráda pustím. Poprvé jsem ho zhlédla před několika lety, ale nyní jsem v něm viděla i souvislosti, které jsem dříve neviděla... Bylo to pro mě daleko dojemnější, než jsem vůbec čekala. Takže rozhodně doporučuji, nejlepší je si udělat vlastní názor. Není vůbec na škodu ho vidět i víckrát, jako jsem to udělala já. :)

(zdroj obrázku: giphy.com)

Em

4 komentáře:

  1. Dnešní večer jsem věnovala asi třetímu opětovnému rozkoukání Zámku v oblacích. Kreslila jsem si u toho do bloku, takže jsem to ani tentokráte nevnímala na 100%. Musím si to tedy jednou pustit ještě po čtvrté. :D
    Přeskočila jsem ten odstavec se spoilerem. Nicméně, popis filmu jsem přečetla jedním dechem a nechápu, jak je možné, že jsem o filmu do teď nevěděla. Zní to neuvěřitelně zajímavě a já pevně doufám, že se k němu v nejbližší době dostanu. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Vis, ty pohadky jsou skvely relax, taky vetsinou u nich delam neco dalsiho a nevenuji jim plnou pozornost. :) A stejne je miluju, bez nich by to nebylo ono. :D
      Rozhodne doporucuji, ale pust si ho, az na to doopravdy bude chut. :)

      Vymazat
  2. Ahoj, tohle dělám zcela vyjímečně. Nejsem přispivatel do diskusí, ale film FonTána je moje absolutní srdckovka a spousta lidí z mého okolí v něm nevidí to co já a tedy nechápou mou slabost pro tento snímek.
    Částečně se s tebou ztotožnuji v chápání filmu, a to konkrétně v tom, že příběh ze 16. století, je jen zobrazení Izziny rozepsané knihy. Dle mého je reálný příběh pouze jeden, a to ona současnost, kde Tom bojuje proti nemoci, kdy je opravdu jediný, který není smířený se smrtí Izz, nicméně svůj boj prohrává. Toho motivuje k další práci, kdy po Izziné smrti říká, že se nyní zaměří na smrt, že to je také jen nemoc. Dále důležité je vysvětlení Šibalby, kterou ve filmu popisuje Izzi z Máyských knih. Kdy se ve finále z umírající hvězdy zrodí znovu (v kostce řečeno). Další důležitý milník je, že Tomas jde zasadit semínko stromu na hrob Izz, kdy doufá, že její duše (taktéž z popisu Izzi načerpaného od Mayů) bude žít v tom stromu.
    Já si film vykládám tak, že Tomas nalezne "lék na smrt" a je to tedy zároveň poustevník z 26. století, Izzina duše žije ve stromě z bubliny, Tomas se jí snažit dostat k Šibalbě, aby obživla znovu, respektive, aby byli zase spolu. Co mě stále vrtalo hlavou, je záhada ztraceného prstenu. Dle mého ho Tomas po operaci ztratil, v budoucnu jej má vytetovaný na prstu a nalezne ho až v jím dopisované kapitole Izziny knížky.
    Tak či tak mě tento film hodně ovlivňuje, podle mě je to snad nejsilnější příběh o lásce. Viděl jsem ho snad již 10x, jeho motivy mám na svém tetování, Izzie se jmenuje náš pejsek a budu si nechávat malovat obraz z tohoto filmu - nebojte, nejsem magor, jen miluju tento film a to jsem chlap! :-D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj, děkuju za tvůj pohled. Určitě to dává smysl, dávaly by pak smysl i některé ty sekvence, třeba když Tomas něco šeptá Izzi a jí se vzedmou chloupky na krku... A u toho stromu to je taky tak vlastně. Zajímavá interpretace. :)

      Vymazat